گیم و گیمینگ

نگاهی به دنیای گیم و گیمینگ

بازی های کامپیوتری یا گیم، از زمان ظهور خود به عنوان نوعی رسانه، با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده اند. در سال های گذشته مقالات و مطالعات زیادی به ضرر و زیان و فواید بازی ها پرداخته اند. بسیاری سعی کرده اند که آن را منبعی برای خشونت بخوانند و برخی دیگر آن را عامل رشد قدرت تفکر و خلاقیت خوانده اند. اما با تمام این اوصاف گیم مانند تمامی دیگر رسانه ها، بسته به نوع استفاده از آن می تواند مضر و یا مفید باشد.

در گذشته بازی های کامپیوتری در بین بسیاری از جوامع به عنوان نوعی سرگرمی شناخته می شد که فقط میتوانست اوقات فراغت افراد را پر کند. با گذشت زمان بازی ها به چیزی بیش از تفریح تبدیل شدند. این صنعت غول پیکر توانسته به یک منبع درآمد برای علاقه مندان تبدیل شود. برای درآمد زایی از چنین صنعتی لازم نیست که شخص در ساخت و توسعه بازی ها نقشی داشته باشد. فعالیت هایی مثل تولید محتوای ویدئویی، استریم، نقد و بررسی بازی ها و فعالیت های دیگری که توسط افراد معمولی که فقط به یک کامپیوتر و یا کنسول دسترسی دارند قابل انجام است. بازی کردن خود به تنهایی می تواند منبع درآمد بسیار پر زرق و برقی باشد. همه روزه تورنومنت ها و مسابقات بسیاری برای گیم ها برگزار می شود که جوایز چشمگیری را به شرکت کنندگان اهدا می کند.

گیم تفریحی برای همه

این روزها گیم به یک صنعت بسیار گسترده تبدیل شده است و طرفداران دیگر فقط پسرهای جوان و کودکان نیستند. این رسانه توانسته در هر بازه سنی، جنسیتی و در هر کشور و جامعه ای مخاطب پیدا کند. در یک خانواده ممکن است چندین Gamer وجود داشته باشد و والدین و فرزندان به صورت مشترک از پلتفرم های بازی استفاده کنند. مهم نیست که شخص چه ذائقه ای داشته باشد. سبک های متعدد و بی پایان گیم ها برای هر نوع گیمری چیزی برای ارائه دادن دارد. بازی هایی به سبک استراتژی، جنگی و مبارزه ای، بازی های کودکانه و کارتونی، عناوین فکری و معمایی، همه و همه جمع شده اند تا این رسانه مردم دنیا را به یکدیگر نزدیک کند.

پلتفرم های گیمینگ نیز همه ساله در حال افزایش هستند. در گذشته کنسول هایی مثل سگا و میکرو را داشتیم. با گذر زمان و عمومی شدن استفاده از کامپیوتر، گیم ها راه خود را به این پلتفرم نیز پیدا کردند. حالا انواع و اقسام کنسول ها در بازار یافت می شود و بازی ها در تمامی گوشی های هوشمند و تبلت ها نیز قابل نصب هستند. حتی برخی از تولید کنندگان موبایل اقدام به ساخت گوشی های مخصوص بازی کرده اند که طرفداران خاص خود را دارد. بازی های آنلاین یا برخط که به صورت اینترنتی اجرا می شوند نیز در صدر جدول پرطرفدار ترین عناوین دنیا قرار دارند که توانسته اند، جامعه ای عظیم و بدون مرز از بازیکن ها در سطح بین المللی ایجاد کنند.

آینده ای روشن در انتظار گیمر ها

در کل می توان گفت که دوره بدبینی به گیم به پایان رسیده است و جوامع پذیرفته اند که بازی کردن جزیی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما شده است. جزیی که می تواند بسیار سرگرم کننده و در عین حال درآمدزا باشد. این روز ها برخی افراد، این رسانه را نه تنها به عنوان یک تفریح بلکه به عنوان یک حرفه آینده ساز دربر گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *