قابلیت Adaptive Triggers چیست؟
کمپانی سونی با ارائه یک محصول بینظیر، پلیاستیشن ۵ بار دیگر برتری خود را نسبت به سایر رقبا نشان داد. کنترلرهای کنسول پلیاستیشن ۵ (DualSense) باقابلیت Adaptive Triggers سعی دارند که با شبیهسازی، ارتباط میان بازیکن و محیط بازی را به واقعیت نزدیکتر کنند.
در این مقاله باقابلیت Adaptive Triggers در ژانر بازیهای مختلف، بیشتر آشنا میشویم در ادامه با تکاف همراه باشید.
اجرای این قابلیت به طور فیزیکی به عهده دکمههای L1 و R1 است. درون این دکمهها، یک موتور برنامهریزی قرار دارد و برای سازندگان بازی این امکان را ایجاد میکند که میزان نیرو و مقاومت آن چه که در صفحه نمایشگر بازی رخ میدهد را به کنترلر انتقال دهند. این قابلیت برای بازیکن، احساس تعامل بیشتری را با محیط بازی ایجاد میکند.
تجربه کشیدن زه یک کمان تا لحظه رهاشدن تیر، کشیدن ماشه تفنگ، انتقال حس خستگی بازیکن فیفا… کمپانی سونی سعی کرده است تمامی این تجربهها را در بازی باقابلیت Adaptive Triggers به واقعیت نزدیکتر کند.
ایجاد تعاملات حسی
برای پیوندزدن دنیای واقعی گیمرها با محیط بازی، ایجاد تعاملات حسی دقیق و پیچیده باقابلیت Adaptive Triggers ایجاد شده است. در راستای همین موضوع، ایجاد تغییرات مقاومت و فشار در دکمههای L1 و R1 برای بازیکن این امکان را محیا میسازد تا علاوه بر حالت دیداری و شنیداری، تعاملات حسی را از طریق لمس دکمهها تجربه کند.
این فناوری جدید در واقع پلی است میان بازیکن و تجربه فیزیکی آن چه در بازی رخ میدهد.
بازی های تیر اندازی
در ژانر بازیهای تیراندازی، حس واقعگرایی با این قابلیت به اوج میرسد. تفنگها، دارای ویژگی و مکانیزمهای مختلفی هستند. بعضی از این سلاحها، سنگینتر و یا عملکرد متفاوتی دارند.
بهعنوانمثال، در این بازیها، بهخوبی تفاوت سنگینی ماشه یک تپانچه نسبت به یک تفنگ تکتیرانداز در کنترلر حس میشود.
اطلاعات حسی دریافتی به بازیکن این امکان را میدهد که حتی بدون نگاهکردن به صفحهنمایش، متوجه نوع سلاح انتخابی خود شود.
این ویژگی در بازیهای تکنفره داستانمحور، واکنش بازیکن را تسریع میکند. البته شاید این قابلیت، در بازیهای آنلاین و رقابتی کاربردی نباشد.
بازی های ماجراجویی
بستر بازیهای ماجراجویی گسترده و پویا است. در این بازیها میتوان، تجربههای متفاوتی را برای کاربر ایجاد کرد. کشیدن زه یک کمان، لیزخوردن بر سطح یخ و یا شکستن یک مانع ازاینقبیل تجربهها هستند. کنترلر پلیاستیشن ۵ توانسته است با ایجاد حسهای تعاملی و لمسی مختلف، تجربه لذتبخش و واقعگرایانهای را برای کاربران در این قبیل بازیها پدید آورد.
بازی های ورزشی
در بازیهای ورزشی نظیر، FIFA یا NBA 2K بازیکنان تجربه واقعیتری را احساس میکنند. در شوتهای سهامتیازی و یا پنالتی، فشار و مقاومت دکمهها، نشاندهنده خستگی، استرس و تمرکز بازیکن درون بازی است.
اگر بخواهیم عملکرد تریگرهای تطبیقپذیر برای انتقال حس خستگی بازیکن درون بازی را توصیف کنیم باید گفت برای مثال اگر در ابتدای بازی بخواهید با «کیلیان امپاته» بدوید، در عملکرد تریگرها هیچگونه فشار و مقاومتی احساس نمیکنید. اگر این کار را در وقت اضافی فینال بازی، انجام دهید، متوجه سفتشدن تریگرها میشوید و باید بیشتر از قبل تلاش کنید.
بازی های روایتی
بازیهای روایتی، مانند The Last of Us و یا Ghost of Tsushima را قابلیت Adaptive Triggers به مرحله جدیدی از حس واقعگرایانه پیوند زده است.
در شرایط آرام و یا پرتنش، این احساسات بیشتر منتقل میشوند. تریگرها در موقعیت آرام و امن بازیکن درون بازی، مقاومت کمتری را اعمال میکنند این در حالی است که در شرایطی مانند فرار از دشمن و یا مبارزه، میزان مقاومت دکمهها، افزایش مییابد.
گیمر در این مواقع بهصورت ناخودآگاه با موقعیت حاکم بر بازی، هماهنگ میشود. این قابلیت، تجربه عمیق توأم با احساسات را برای کاربر به ارمغان میآورد.
بازی های ترسناک
ژانر ترسناک، آمیخته با اتفاقات ناگهانی و ترس است. قابلیت تریگر در کنسول پلیاستیشن ۵، بهخوبی بازیکن را در این احساسات غوطهور میکند.
تصور کنید که در شرایط بحرانی و در حال فرار در یک بازی ترسناک هستید، تغییرات لمسی در تریگرها تا حد زیادی احساسات شما را با جریان بازی پیوند میدهند.
جمع بندی
کمپانیهای ساخت کنسول در ارائه محصولات خود، به المان غوطهوری بیشتر بازیکنان درون بازی، توجه ویژهای دارند. شرکت سونی با سری جدید پلیاستیشن و ایجاد قابلیت Adaptive Triggers در DualSense یک گام روبهجلو در این زمینه برداشته است. این فناوری سعی کرده که در ژانر بازیهای مختلف با کمک حسگرهای لمسی، احساسات درون بازی را با دنیای واقعی بازیکن پیوند دهد.