انواع چیدمان دکمه روی کیبورد
ما هر روز ساعتها دستانمان را روی کیبورد میگذاریم تا دنیای دیجیتال را با کلمات، اعداد و دستورات پر کنیم. از تایپیستهای حرفهای گرفته تا برنامهنویسان و حتی کسانی که در پذیرش مشغول به کارند، همه ما برای انجام کارهای روزمره به این ابزار کوچک اما قدرتمند وابستهایم. کلیدهایی مثل «ASDF» و «JKL» که شاید ساده به نظر برسند، در واقع نقش بسیار مهمی در ارتباط ما با کامپیوترها دارند. چینش این کلیدها بر اساس استانداردهای مختلف متفاوت است و میتواند روی سرعت و راحتی تایپ ما تاثیرگذار باشد.
در روزهای اول تایپ کردن، با اینکه بازیهای آموزشی جذابی برای یادگیری تایپ وجود داشت، ولی چیدمان کلیدها روی صفحهکلید برای همه ما گیجکننده و تصادفی به نظر میرسید. اما حالا بسیاری از ما به جایی رسیدهایم که با سرعت بالا و بدون نگاه کردن به صفحهکلید، راحت و روان تایپ میکنیم. در این مقاله؛ با تکاف مگ همراه باشید.
7 نوع چیدمان دکمه روی کیبورد که باید بشناسید
مطمئناً همه ما با صفحه کلید QWERTY آشنایی داریم و شاید فکر کنیم این تنها چینش ممکن برای حروف روی صفحه کلید است. اما واقعیت این است که استانداردهای مختلفی برای چیدمان حروف روی صفحه کلید وجود دارد و QWERTY تنها یکی از آنهاست. در ادامه؛ با برخی از محبوبترین و متفاوتترین طرحهای صفحه کلید آشنا میشویم و خواهیم دید که چرا چینش حروف به این شکل خاصی که ما میشناسیم، تنها گزینه ممکن نیست.
1. چیدمان Dvorak روی کیبورد
این استاندارد، حاصل تلاشهای آقای آگوست دووراک در سال 1936 است. او که با محدودیتهای استاندارد قدیمی QWERTY دست و پنجه نرم میکرد، طرحی کارآمدتر و روانتری را ارائه کرد. هدف دووراک از ایجاد این استاندارد جدید، افزایش سرعت و سهولت تایپ و کاهش خطاهای تایپی بود.
اگر تجربه کار با این نوع کیبورد را داشته باشید، حتما متوجه شدهاید که بخش اعظم تایپ کردن با دست راست انجام میشود. این طراحی به صورت عمدی صورت گرفته است، چرا که اکثر افراد دنیا راست دست هستند. یک ویژگی جالب دیگر کیبورد دووراک این است که تمام حروف صدادار زبان انگلیسی در یک ردیف قرار گرفتهاند. این طراحی خاص باعث میشود تا تایپ کردن سریعتر و روانتر شود، به خصوص برای کسانی که به دنبال افزایش سرعت تایپ خود هستند.
2. چیدمان Colemak روی کیبورد
کولمک را میتوان نسخهای بهبودیافته از طرح کلید QWERTY دانست. این طرح که ترکیبی از نام خانوادگی خالق آن (کلمن) و دووراک (یک طرح کلید دیگر) است، تنها با جابجایی ۱۷ کلید و جایگزینی کلید Caps Lock با یک کلید Backspace دوم، به طور قابل توجهی کارآمدتر از QWERTY شده است. این طرح کاملا با Dvorak تفاوت دارد و تنها یک نسخه اصلاحشده از آن نیست. اگر از دید یک تایپیست به Colemak نگاه کنید، متوجه خواهید شد که حرکت دستها در آن بسیار راحتتر از Dvorak انجام میشود.
3. چیدمان QWERTZ روی کیبورد
این چینش صفحه کلید تا حدی با کشورهای اروپای مرکزی مثل آلمان، اتریش و جمهوری چک سازگار شده است، و تفاوت اصلی در جابهجایی کلیدهای Z و Y است. دلیل اول این تغییر، استفاده بیشتر از Z نسبت به Y در آلمان است و دلیل دوم هم به این برمیگردد که در این کشورها، T و Z اغلب با هم استفاده میشوند؛ بنابراین قرار گرفتن این دو حرف در کنار هم منطقی به نظر میرسد.
4. چیدمان AZERTY روی کیبورد
نمونهای دیگر از طرح اصلاحشده کیبورد QWERTY؛ چیدمان AZERTY است که بیشتر در کشورهای فرانسوی زبان استفاده میشود. البته فرانسه و بلژیک هر یک تغییرات ملی خود را روی این طرح اعمال کردهاند و با این حال، همه افراد آن را نمیپسندند.
در این طرح، کلیدهای کیبورد دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. جای کلیدهای Q و A، W و Z با هم عوض شده و نقطه ویرگول نیز با کلید M جابجا شده است. اما مهمترین تفاوت این طرح با نسخه اصلی، تغییر عملکرد کلیدهای ردیف شماره است که روشی کاملا جدید برای تعامل با دستگاه ارائه میدهد.
5. چیدمان Maltron روی کیبورد
صفحه کلید Maltron ظاهری متفاوت و غیرمعمول دارد، اما طراحی آن کاملاً بر اساس اصول ارگونومی انجام شده تا به راحتی مچ دستها کمک کند. این صفحه کلید چند تکه بوده و به شکلی طراحی شده که بخش اعداد در وسط آن قرار گرفته است تا دسترسی به آنها آسانتر باشد.
مربع سمت چپ دارای حروف ANISF در ردیف اصلی است، در حالی که ردیف اصلی مربع سمت راست شامل حروف DTHOR میباشد. شرکت PCD Maltron که در سال 1977 فعالیت خود را آغاز کرد، این طرح را به منظور ایجاد ارگونومی بهتر و هماهنگی با حالت طبیعی دست طراحی کرده است.
6. چیدمان JCUKEN روی کیبورد
کشورهایی که الفبای متفاوتی دارند، برای ورود به دنیای دیجیتال چالشهای خاص خود را دارند. مثلاً در روسیه که از الفبای سیریلیک استفاده میکنند، از سال 1917 طرح صفحه کلید JCUKEN به عنوان استاندارد اصلی انتخاب شده است. این طرح که گاهی YCUKEN، YTsUKEN یا JTSUKEN هم نامیده میشود، با اصلاحاتی که در الفبای سیریلیک ایجاد شد، همگام شده است. این مثال نشان میدهد که کشورها برای تطبیق فناوری با زبان و فرهنگ خود، چه راهکارهایی اتخاذ میکنند.
7. چیدمان BÉPO روی کیبورد
طرح BÉPO با هدف آسانتر کردن برنامهنویسی و افزایش بهرهوری طراحی شده و شباهت زیادی به چیدمان Dvorak دارد. این چیدمان؛ بر پایهی تحلیلهای آماری زبان فرانسوی شکل گرفته و گفته میشود که تایپ با کیبوردهای BÉPO راحتتر است، زیرا کلیدهای پرکاربرد همگی در ردیف اصلی قرار دارند.