بازیهایی که توانستند گیمرها را دست بیندازند
در دنیای بازیهای ویدئویی، عناوینی وجود دارند که به دلایل مختلف توانستهاند گیمرها را به نوعی دست بیندازند. و تجربهای غافلگیر کننده و گاهی عجیب برای آنها فراهم کنند. در ادامه به بررسی برخی از این بازیها و دلایلی که آنها را به بازیهایی فراموشنشدنی تبدیل کردهاند، خواهیم پرداخت. با تکاف مگ همراه باشید.
فلسفه بازیهایی که گیمرها را غافلگیر میکنند
این بازیها اغلب با طراحیهای هوشمندانه و ساختارهای نامعمول، حسی غیرمنتظره در بازیکن ایجاد میکنند. از طراحیهای خاص گرفته تا پیامهای مخفی و چالشهای عجیب، هر کدام از این عناصر به نوعی بازیکن را دست میاندازند و او را در موقعیتهایی فراتر از انتظارات معمولی بازیها قرار میدهند. این بازیها نهتنها به عنوان سرگرمی عمل میکنند، بلکه گیمرها را به چالش میکشند تا از زاویهای جدید به بازی نگاه کنند. یکی از اهداف مهم این بازیها، ایجاد تجربهای غیرمعمول است. که در عین سرگرمکنندگی، بازیکن را شگفتزده کند.
بازیهای ترول مانند Getting Over It
Getting Over It With Bennett Foddy، نمونه بارزی از بازیهایی است که به منظور دست انداختن بازیکنان طراحی شده است. این بازی به دلیل سطح دشواری بسیار بالا و عدم امکان ذخیرهسازی در میان مراحل، به عنوان یک بازی آزاردهنده شناخته میشود. بازیکنان در این بازی تنها یک پتک در دست دارند. و باید با استفاده از آن از صخرهها و موانع مختلف بالا بروند. طراحی این بازی به شکلی است که هر لحظه ممکن است بازیکن در موقعیت دشواری قرار بگیرد و سقوط کند. این نوع طراحی نه تنها گیمرها را به چالش میکشد بلکه آنها را به نوعی از خود عصبانی میکند و حس شکست مداوم را در آنها تقویت میکند.
شوخیهای هوشمندانه در بازی Undertale
Undertale یکی از بازیهای مشهور دیگری است که از شوخیهای هوشمندانه برای دست انداختن گیمرها استفاده میکند. این بازی به گیمرها امکان میدهد تا انتخاب کنند که آیا میخواهند دشمنان را از بین ببرند یا به روشهای مسالمتآمیز آنها را متوقف کنند. در صورتی که بازیکن مسیر خشونتآمیز را انتخاب کند، با روایت و داستانهایی مواجه میشود که به احساساتش ضربه میزند. این بازی حتی در بخشی از داستان، به رفتارهای گذشته گیمر واکنش نشان میدهد و به نوعی با او تعامل میکند. چنین ساختاری باعث شده که Undertale یکی از بازیهایی باشد که همواره گیمرها را با لحظاتی غافلگیرکننده و حتی احساسی مواجه میکند.
The Stanley Parable: روایت غیرقابل پیشبینی
The Stanley Parable از جمله بازیهایی است که با بهرهگیری از یک روایت متفاوت و طراحی غیرمعمول، بازیکن را در موقعیتهای غیرمنتظره قرار میدهد. در این بازی، شما در نقش استنلی بازی میکنید. و به طور معمول باید تصمیماتی بگیرید که مسیر بازی را تعیین میکند. با این حال، روایتگر داستان، برخلاف بسیاری از بازیها، دائماً با بازیکن وارد گفتگو میشود. و گاهی اوقات حتی به وضوح دستور العملهایی را که بازیکن نادیده گرفته، بیان میکند. این نوع روایت غیراستاندارد و تقابل بین تصمیمات بازیکن و خواستههای روایتگر، تجربهای خاص و گاهی طنزآمیز برای گیمرها به ارمغان میآورد. در نهایت، گیمر هیچگاه نمیتواند بهطور قطعی پیشبینی کند که چه اتفاقی در انتظار اوست. همین عدم قطعیت، تجربهای منحصر به فرد و گاهی تحقیر آمیز برای گیمرها فراهم میآورد.
چالشهای ظالمانه در بازی Dark Souls
بازیهای سری Dark Souls به دلیل سطح دشواری بالای خود معروف شدهاند. این بازیها حتی گیمرهای حرفهای را نیز به چالش میکشند. و کوچکترین اشتباه ممکن است به مرگ بازیکن منجر شود. Dark Souls با مکانیکهای منحصر به فرد خود و عدم بخشش حتی اشتباهات جزئی، به نوعی بازی تبدیل شده که حوصله و مهارت بازیکنان را به آزمایش میگذارد. این دشواریها در عین حال که ممکن است بازیکن را به ستوه بیاورد. از دید برخی گیمرها تجربهای شگفتانگیز و آموزنده محسوب میشود. برای بسیاری از بازیکنان، چالشهای این بازی، نه تنها موجب آزردگی خاطر آنها میشود بلکه به مهارتها و استراتژیهای آنها نیز کمک میکند.
شوخیهای غیرمنتظره در سری Metal Gear Solid
سری بازیهای Metal Gear Solid به دلیل داستانپردازی منحصر به فرد و شوخیهای خاص خود مشهور هستند. یکی از معروفترین این شوخیها مربوط به شخصیت Psycho Mantis است. این شخصیت با خواندن حرکات کنترلر گیمر و حتی واکنش به دادههای حافظه دستگاه، بازیکن را در موقعیتهایی عجیب و غافلگیرکننده قرار میدهد. برای مثال، در یکی از صحنههای بازی، Psycho Mantis میتواند کنترل شخصیت بازی را از دست گیمر بگیرد یا حتی به دستگاهی که گیمر استفاده میکند واکنش نشان دهد. این نوع شوخیها نه تنها گیمر را به چالش میکشند. بلکه او را در موقعیتهایی قرار میدهند که گویی به طور مستقیم در حال تعامل با بازی است.
بازی Portal و شوخی با هوش بازیکنان
بازی Portal یکی دیگر از عناوینی است که با طراحی مراحل پیچیده و استفاده از منطق پازلی، بازیکن را درگیر میکند. این بازی با استفاده از شوخیهای ظریف و طنزآمیز، لحظاتی را خلق میکند که بازیکن احساس میکند در معرض یک آزمایش علمی قرار گرفته است. Portal نه تنها چالشهای ذهنی زیادی را برای بازیکن فراهم میکند. بلکه با استفاده از شخصیتهای خاص و دیالوگهای طنز، تجربهای متفاوت از شوخیهای بازی با گیمر را ارائه میدهد. این بازی بهویژه به دلیل استفاده از چالشهای ذهنی و آزمایشهای علمی، گیمرها را بهطور مداوم به چالش میکشد. و آنها را در موقعیتهایی خنده دار و هوشمندانه قرار میدهد.
جمع بندی
بازیهایی که توانستند گیمرها را دست بیندازند ، در واقع به هنر خلق لحظات غیر منتظره و تجربههای فراموش نشدنی دست یافتهاند. این بازیها نه تنها به عنوان وسیلهای برای سرگرمی بلکه به عنوان ابزارهایی برای به چالش کشیدن ذهن و احساسات بازیکنان عمل میکنند. گیمرها در این بازیها با لحظاتی مواجه میشوند که به آنها یادآوری میکند بازیهای ویدئویی میتوانند بسیار بیشتر از یک سرگرمی ساده باشند. و به سفری جذاب و پر از لحظات هیجانانگیز و غافلگیرکننده تبدیل شوند.