نگاهی به Nine Sols
Nine Sols به عنوان جدیدترین بازی استودیویRed Candle Games ، تجربهای منحصر به فرد از تلفیق ژانر مترویدوانیا با المانهای سولزلایک ارائه میدهد. این بازی که با داستانی از انتقام و پشیمانی طراحی شده، توانسته توجه بسیاری از علاقهمندان بازیهای ویدیویی را به خود جلب کند. اما آیا این عنوان توانسته انتظارات را برآورده کند؟
با تکاف مگ همراه باشید.
داستان Nine Sols حول محور شخصیتی به نام Yi، جنگجویی بیرحم، میچرخد. پس از رها شدن به حال مرگ توسط مربی سابقش، Yi مصمم به انتقام از همرزمان سابق خود است. Nine Sols تا ساعات پایانی بازی، دلیل این انتقام را مخفی نگه میدارد و هر نبرد با یکی از متحدان سابق، قطعهای از این پازل را آشکار میکند. این داستان انتقامجویانه، با رمز و رازهای فراوان، بازیکن را تا انتها مجذوب خود نگه میدارد.
Nine Sols با دنیایی علمی-تخیلی و شخصیتهایش، رویکردی غافلگیرکننده دارد. Red Candle Games این بازی را آغازگر سبکی به نام Taopunk معرفی کرده است؛ ترکیبی از سایبرپانک و تائوئیسم، فلسفهای باستانی و باور مذهبی در مورد جاودانگی معنوی که ریشه در چین دارد. حجم بالای اطلاعات در مورد دنیای بازی، بهویژه در ساعات اولیه، ممکن است کمی گیجکننده به نظر برسد، اما Nine Sols با مرتبط کردن این اطلاعات با داستان اصلی انتقام، از این مشکل عبور میکند.
انتقال ظریف داستانسرایی
Red Candle Games در خلق لحظات داستانی وحشتناک تبحر دارد، همانطور که در Detention و Devotion شاهد بودیم. این مهارت در Nine Sols، با وجود تغییر ژانر، همچنان به چشم میخورد. صحنههای خشونتآمیز و پرداختن به موضوعاتی مانند از دست دادن عقل و هویت، نشان از انتقال ظریف داستانسرایی ترسناک از ساختار روایی سنتی به یک Metroidvania اکشنمحور دارد.
یکی از برجستهترین ویژگیهای Nine Sols ، سیستم مبارزاتی آن است که بسیار سریع و روان طراحی شده است. بازیکنان باید در محیطهای دوبعدی دشمنان خود را با ترکیبی از حملات، ضدحملات و جاخالی دادن شکست دهند. این سیستم که از بازی Sekiro: Shadows Die Twice الهام گرفته شده، نیازمند دقت و واکنشهای سریع است.
یکی از قابلیتهای منحصربهفرد این بازی، امکان ضدحمله هوایی است که بازیکن میتواند با پرش در لحظه مناسب، حملات خاص دشمنان را خنثی کند. این مکانیک که بهخوبی از Sekiro وام گرفته شده، حس رضایتبخشی در بازیکنان ایجاد میکند. علاوه بر این، سیستم مبارزاتی به گونهای طراحی شده که حتی در مواجهه با دشمنان متعدد و حملات سنگین، بازیکن احساس ضعف نکند.
چالشها و نقاط ضعف
نبردهای چالشبرانگیز با رئیسها:
یکی از نقاط ضعف Nine Sols، نبردهای رئیس است. مبارزه با متحدان سابق Yi که اغلب بسیار بزرگتر از او هستند، میتواند چالشبرانگیز باشد. برخی از حملات، مانند انفجارها، در سراسر صفحه پخش میشوند و ممکن است برای لحظهای Yi از دید بازیکن خارج شود. در یک سیستم مبارزات سریع و با سطح دشواری بالا، حتی این لحظه کوتاه میتواند منجر به شکست شود.
مشکل جهتیابی و سردرگمی در نقشه:
یکی دیگر از مشکلات، جهتدهی بازی است. نقشه Metroidvania در ابتدای بازی نسبتاً باز است و موانع زیادی برای ورود به مناطق مختلف وجود ندارد. با این حال، Nine Sols در ارائه راهنمایی کافی برای ادامه داستان اصلی پس از نبردهای رئیس، عملکرد ضعیفی دارد. بازیکن اغلب بدون هیچ سرنخی در دنیای بازی رها میشود و باید ساعتها به دنبال قدم بعدی بگردد. این مسئله، با وجود طراحی بصری فوقالعاده محیطها، ناامیدکننده است.
شوخیهای نامناسب و تاثیر آن بر بازی:
یکی دیگر از نقاط ضعف Nine Sols، وجود شوخیهای نامناسب در مورد وزن افراد است. این شوخیها که اغلب به صورت مستقیم و تحقیرآمیز بیان میشوند، با فضای کلی بازی و شخصیتپردازی آن همخوانی ندارند. این مسئله نه تنها باعث نمیشود که شخصیت مورد نظر به یادماندنیتر شود، بلکه باعث میشود که شخصیتهای دیگر، از جمله Yi ، رفتاری ناخوشایند و زننده داشته باشند.
این شوخیها به ویژه در دنیای امروز که حساسیتهای زیادی در مورد مسائل مربوط به بدن و ظاهر افراد وجود دارد، میتواند برای برخی از بازیکنان آزاردهنده باشد. استفاده از این نوع شوخیها در یک بازی که به طور کلی از داستانسرایی قوی و شخصیتپردازی عمیق برخوردار است، ناامیدکننده است.
جمع بندی
Nine Sols نشان میدهد که استودیوی Red Candle Games توانایی ورود به ژانرهای جدید را با موفقیت دارد. این بازی با ترکیب داستانی قوی، گیمپلی سریع و طراحی هنری جذاب، تجربهای متفاوت برای طرفداران بازیهای ویدیویی ارائه میدهد. هرچند برخی از نقاط ضعف مانند شوخیهای نامناسب یا نبود راهنماییهای کافی میتوانند تجربه بازی را تحت تاثیر قرار دهند، اما Nine Sols همچنان یکی از برجستهترین عناوین سال 2024 محسوب میشود.
📅تاریخ آخرین بروزرسانی : 1403/11/07