VRAM
صفحه اصلی وبلاگ گیم مگ تکاف سخت افزار فناوری جدید Nvidia برای کاهش مصرف VRAM

فناوری جدید Nvidia برای کاهش مصرف VRAM

آیا تا به حال شده که بازی مورد علاقه‌تان به خاطر کمبود حافظه گرافیکی (VRAM) به خوبی اجرا نشود؟ خبر خوب این است که شرکت انویدیا فناوری جدیدی به نام RTX Neural Texture Compression (NTC) یا فشرده‌سازی بافت عصبی معرفی کرده که می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی حل کند. این فناوری مثل یک شعبده‌باز عمل می‌کند و حجم بافت‌های گرافیکی بازی‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد، بدون اینکه کیفیت آن‌ها پایین بیاید. به زبان ساده، NTC باعث می‌شود بازی‌ها با حافظه گرافیکی کمتری اجرا شوند و در نتیجه، عملکرد بهتری داشته باشند.

با تکاف مگ همراه باشید.

NTC چطور حجم بافت‌ها را کم می‌کند؟

VRAM

فکر کنید بافت‌های گرافیکی بازی‌ها مثل عکس‌های بسیار بزرگ هستند که کارت گرافیک شما باید آن‌ها را پردازش کند. هر چه این عکس‌ها بزرگ‌تر باشند، حافظه بیشتری هم لازم است. فناوری NTC با استفاده از هوش مصنوعی و هسته‌های Tensor در کارت‌های گرافیک انویدیا، این عکس‌های بزرگ (بافت‌ها) را به روشی جدید فشرده می‌کند. این روش فشرده‌سازی بسیار قوی‌تر از روش‌های قدیمی است و می‌تواند حجم بافت‌ها را تا حد زیادی کم کند.

آزمایش‌ها نشان داده که NTC می‌تواند حجم بافت‌ها را تا 96 درصد کاهش دهد! یعنی تصاویری که قبلا خیلی حجیم بودند، حالا خیلی کوچک‌تر شده‌اند و کارت گرافیک شما می‌تواند خیلی راحت‌تر آن‌ها را پردازش کند.

این فناوری دو حالت اصلی دارد:

  • حالت اول: تبدیل سریع بافت‌ها (NTC transcoded to BCn): در این حالت، بافت‌ها فقط یک بار و در ابتدای بازی فشرده می‌شوند. این حالت مثل این است که شما عکس‌هایتان را قبل از اینکه به سفر بروید، فشرده کنید.
  • حالت دوم: فشرده‌سازی هوشمند (Inference on Sample): این حالت پیشرفته‌تر است و فقط قسمت‌هایی از بافت‌ها را که واقعاً لازم است، از حالت فشرده خارج می‌کند. این حالت مثل این است که شما فقط بخش کوچکی از یک عکس بزرگ را که لازم دارید، باز کنید.

در آزمایش‌های انجام شده در وضوح 1440p با فعال‌سازی تکنولوژی DLSS، حالت NTC Transcoded to BCn توانست حجم مصرفی حافظه بافت را از 272MB به 98MB کاهش دهد. اما حالت NTC Inference on Sample با عملکردی شگفت‌انگیز، حجم مصرفی را به تنها 11.37MB رساند! این یعنی کاهش 95.8 درصدی در مصرف VRAM در مقایسه با حالت عادی.

آیا NTC سرعت بازی را کم می‌کند؟

VRAM

وقتی حجم بافت‌ها خیلی کم می‌شود، ممکن است فکر کنید که سرعت بازی هم کم می‌شود. درست است که NTC کمی سرعت را کاهش می‌دهد، اما این کاهش بسیار جزئی است و معمولا اصلا متوجه آن نمی‌شوید.

آزمایش‌ها نشان داده که در حالت تبدیل سریع بافت‌ها (NTC transcoded to BCn)، سرعت بازی تقریبا هیچ تغییری نمی‌کند. حتی در بعضی موارد، نرخ فریم‌های پایین (زمانی که بازی خیلی شلوغ می‌شود) کمی بهتر هم می‌شود.

حالت فشرده‌سازی هوشمند (Inference on Sample) کمی بیشتر سرعت را کم می‌کند، اما باز هم این کاهش آنقدر زیاد نیست که تجربه بازی را خراب کند. به خصوص وقتی که مزایای کاهش مصرف حافظه را در نظر بگیرید، این افت سرعت کاملا قابل چشم‌پوشی است. نکته مهم این است که این آزمایش‌ها روی کارت گرافیک RTX 4090 انجام شده که نسل قبلی کارت‌های انویدیا است. احتمالا روی کارت‌های گرافیک جدیدتر RTX 5090 و نسل‌های بعدی، این افت سرعت حتی کمتر هم خواهد شد.

عملکرد NTC در رزولوشن‌های بالا

VRAM

هر چه رزولوشن بازی بالاتر باشد، فشار بیشتری روی کارت گرافیک وارد می‌شود. NTC همچنان در رزولوشن‌های بالا هم به خوبی کار می‌کند، اما افت سرعت کمی بیشتر می‌شود. با این حال، حتی در رزولوشن 4K هم، مزایای NTC بیشتر از معایب آن است. این فناوری می‌تواند به شما کمک کند تا بازی‌ها را با کیفیت بالاتر و حافظه گرافیکی کمتری اجرا کنید.

نیازمندی‌های سیستم برای استفاده از NTC

VRAM

یکی از ویژگی‌های جذاب فناوری NTC این است که حداقل نیازمندی‌های سخت‌افزاری برای استفاده از آن بسیار پایین است. طبق اطلاعات  NVIDIA، این فناوری حتی روی کارت‌های گرافیک سری RTX 20 و کارت‌های قدیمی‌تر مثل GTX 10 و حتی برخی کارت‌های گرافیک AMD و Intel کار می‌کند. این به این معنی است که این فناوری به زودی ممکن است به طور گسترده در سیستم‌های غیرRTX  و حتی کنسول‌ها نیز قابل استفاده باشد.

جمع بندی

 RTX Neural Texture Compressionیک فناوری نوآورانه و امیدوارکننده است که با هدف بهینه‌سازی مصرف VRAM و بهبود عملکرد گرافیکی در بازی‌ها و برنامه‌های سنگین توسعه یافته است. نتایج اولیه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که NTC قادر است حجم بافت‌های گرافیکی را به شکل چشمگیری کاهش دهد و در عین حال، کیفیت بصری بازی‌ها را حفظ کند. با توجه به سازگاری گسترده و پتانسیل بالای این فناوری، انتظار می‌رود که در آینده نقش کلیدی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایفا کند و تجربه بازی را برای کاربران در سطوح مختلف، بهبود بخشد. به نظر می‌رسد که NTC نخستین گام در مسیر تحول فشرده‌سازی بافت‌ها باشد و می‌تواند راه را برای استفاده از بافت‌های با رزولوشن بالاتر و گرافیک پیشرفته‌تر در بازی‌های آینده هموار کند.

📅 تاریخ انتشار مقاله: 1403/12/06

author-avatar

درباره Peyman Panjepoor

نویسنده: پیمان پنجه پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *