نگاهی به Neva
بازی Neva تجربهای بصری و احساسی است که با طراحی چشمنواز و روایت تاثیرگذار، شما را در سفری همراه میکند که میان زیبایی طبیعت و تاریکیهای پنهان آن در نوسان است. این اثر از استودیوی Nomada، سازنده بازی Gris، از مفاهیم عمیق زندگی، خانواده و بلوغ الهام گرفته و جهانی پر از رنگ و احساس خلق کرده است. در این مقاله از تکاف مگ ، نگاهی به Neva میاندازیم و جزئیات بازی، زیباییها و چالشهای هیجانانگیز آن را بررسی میکنیم.
کانسپت بازی
الهام اصلی بازی Neva از مفهوم والدینبودن میآید، موضوعی که اخیرا به یکی از منابع رایج در بازیهای ویدیویی تبدیل شده است؛ اما چیزی که Neva را جالبتر میکند، چرخه والدینبودن است. مسیری که از کودکی، که به مراقبت نیاز دارد، آغاز میشود و به والدینی تبدیل میشود که از دیگران مراقبت میکند و در نهایت دوباره نیازمند مراقبت از سوی نسلهای بعدی میشود. شما از کسی مراقبت میکنید، با او رشد میکنید و در نهایت او از شما مراقبت میکند.
روایت فصلها و نقش شما در بازی
در Neva این موضوع از طریق فصلهای مختلف (تابستان، پاییز، زمستان و بهار) روایت میشود. شما در نقش شخصیت اصلی یعنی آلبا (Alba)، با چالشهایی مانند حل پازل، سکوبازی و دشمنانی از جنس تاریکی مواجه شده و در ابتدا بهعنوان محافظ ظاهر میشوید. در صحنه آغازین، موجودی بزرگ و نگهبان (گرگ گوزنی بالغ) توسط تهدیدی از بین میرود. شما، تنها انسان بازی و محافظ دنیای طبیعت، باید از توله کوچک او یعنی Neva، محافظت کنید.
طراحی شخصیت Neva
شخصیت Neva بهزیبایی طراحی شده است. نوای (Neva) کوچک، همزمان هم جسور و هم محتاط است. گاهی از شما جلوتر میدود و پارس میکند تا شما را بهدنبال خود بکشاند؛ اما وقتی به لبهای بلند میرسد که شما بهراحتی از آن پایین میپرید، پاهایش را بر زمین میکوبد و از پریدن مردد میشود. او از چشمههای جنگلی آب مینوشد و میوههای رسیده تابستانی را از زیر درختان میخورد. هنگام مواجهه با دشمنان پارس میکند؛ سپس عقب مینشیند و زوزه میکشد و شما وارد نبرد میشوید.
مدتزمان و گیمپلی بازی
بازی Neva تنها پنجساعت گیمپلی دارد؛ بهاضافه مقداری محتوای اضافی برای افرادی که بهدنبال تکمیل ۱۰۰ درصد بازی هستند. بازی سبک است، سریع پیش میرود و با داستان روان و بدون پیچیدگی اضافی، شما را با خود همراه میکند. بعد از حدود یک ساعت ماجراجویی در تابستان، بازی وارد فصل پاییز میشود؛ جایی که وقایع تاریکتر میشوند (پرمحتواترین بخش بازی که بهنوعی دوره بلوغ Neva و دوران اوج شخصیت اصلی را به تصویر میکشد). بخشهای پلتفرمینگ و پازلها از پیداکردن مسیرهای قابل عبور در پسزمینههای پرجزئیات به لحظات پیچیدهتر و فکری تبدیل میشوند.
لحظات خاص و جادویی بازی
یکی از لحظات خاص بازی که سزاوار اشاره جداگانه است، مربوط به بخشی از بازی میشود که انعکاسها نقشی اساسی دارند. دریاچههای آینهای یا دیوارهایی که تصاویر بازتابی دارند، جهانی موازی را نشان میدهند. شما باید شخصیت اصلی را در سمت چپ هدایت کنید و همزمان انعکاس او را که در جهت مخالف در سمت راست حرکت میکند، زیر نظر داشته باشید.
این بخش، با ستارگان و ابرهای بازتابی، زیر نور آبی ماه و روی برفهای فشرده، حس جادویی دارد؛ اما ناگهان به پایانی سریع میرسد. Neva بازی کوتاهی است که از زیادهروی پرهیز میکند و نمیخواهد لحظههای عالیاش بیش از حد تکرار شوند؛ اما کاش برخی از این لحظات کمی بیشتر ادامه مییافتند.
دنیای انتزاعی و استعاری Neva
دنیای Neva، مانند بازی قبلی آنها Gris، به طرز مداومی انتزاعی و استعاری است. شما ابتدا بازی را در جنگلی رازآلود شروع میکنید و خیلی زود از درختان شکسته و شناور بالا میروید و به ماورای ابرها میرسید یا از میان لایههای متعدد سرزمینهای پوشیده، در تاریکی فرو میروید.
ارزش تأکید دوباره را دارد که تمام این بازی به شکل خیرهکنندهای زیبا و چشمنواز است. Neva در مجموع جشنوارهای از رنگهاست؛ همانطور که داستان تغییر میکند، رنگها هم تغییر میکنند.
سیستم مبارزه و سلاحها
بهعنوان آلبا، شما فقط یک سلاح دارید (شمشیر) و چیز زیادی جز یک حرکت فرار (Dodge)، پرش دوبل و دَش هوایی در اختیار ندارید. گاهی ضربهزدن مداوم با شمشیر شبیه فشاردادن بیهدف دکمهها میشود؛ اما در برخی لحظات، گردش ریتمیک میان مرگ و زندگی، فوقالعاده هیجانانگیز است. شما سه واحد جان دارید که هرکدام با حدود شش ضربه متوالی به دشمن یا از طریق چشمههای شفابخش در بازی بازیابی میشود.