آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی
صفحه اصلی وبلاگ گیم مگ تکاف ترفندها + آموزش آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

یکی از ویژگی‌های جذاب سوئیچ‌های مکانیکی قابل تعویض بودن آن‌ها است. اگر قصد دارید که یک کیبورد سفارشی بسازید یا اینکه جایگزینی برای کلیدهای فرسوده کیبوردتان دارید، می‌توانید به راحتی سوئیچ‌های جدید خود را تعویض نمایید. با تعویض سوئیچ‌ها، در کنار سفارشی سازی و زیباتر شدن کیبوردتان می‌توانید تجربه تایپ خود را به سطوح بالاتری ارجاع دهید. اگر در گذر زمان سوئیچ‌های کیبوردتان را گرد و خاک گرفته یا طرح بهتری برای کیبورد خود در نظر دارید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در مقاله امروز تکاف مگ قصد داریم تا آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی را به شما عزیزان بدهیم.

با ما همراه باشید

قدم به قدم تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

اموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

اگر صفحه کلید کیبوردتان تمامی نیازهای شما را برطرف نمی‌کند، پس به آسانی می‌توانید یک صفحه کیبورد جدید برای خود بسازید. یکی از نکات مثبت کیبوردهای مکانیکی، انعطاف پذیری سوئیچ‌های آن‌ها می‌باشد. اکثر برندهای سازنده کیبورد به دلیل مزایا و کاربر پسند بودن این کیبوردها به سمت ساخت این محصولات روی آورده اند. کلید‌های کیبورد نه تنها برای گیمرها بلکه برای تایپیست‌ها، نویسندگان و کودکان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نتیجه قابل تعویض بودن دکمه‌های کیبورد از الزامات دنیای تکنولوژیی امروز است. تعویض سوئیچ‌های کیبورد کار چندان دشواری نیست. در این بخش قصد داریم تا شما را با مرحله به مرحله تعویض سوئیچ‌های کیبورد مکانیکی آشنا کنیم.

ابزار مورد نیاز برای تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

ابزار‌هایی که در این قسمت از آن‌ها نام برده می‌شود همگی برای کار شما ضرورت ندارند. اما برای آسان‌تر کردن مراحل تعویض سوئیچ‌ها مورد نیازتان خواهند شد.

ایزوپروپیل الکل

پیش گوشتی

نور مناسب

موچین

دستکش ضد الکتریسیته

الکل ایزوپروپیل بالای 90 درصد

روغن لحیم کاری

دستگاه لحیم کاری

سیم لحیم کاری

ابزار پلاستیکی spudger

1- برداشتن کلیدها

در اولین قدم آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی، کلیدهای کیبورد را به آرامی با موچین یا مکنده کلید از سوئیچ‌ها جدا کنید. حواستان باشد که این کار را به آرامی انجام دهید تا هیچ گونه آسیبی به صفحه کیبورد و سوئیچ‌ها وارد نشود. اگر کلیدهای کیبورد شما غیر استاندارد است؛ مانند کلیدهای رسانه ای، می‌توانید از پیچ گوشتی یا spudger استفاده کنید.

اموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

2- جدا کردن صفحه کلید

زمانی که تمام کلیدها را جدا کردید شاهد پیچ‌های علامت گذاری شده روی کیبورد خواهید بود. با پیچ گوشتی این پیچ ها را جدا کنید. در برخی از کیبوردها، پیچ‌ها به صورت پنهان در قسمت پایین شاسی یا زیر پایه پلاستیکی یا برچسب‌ها پنهان شده اند. به یاد داشته باشید که نحوه باز کردن صفحه کلید در هر کیبورد ممکن است متفاوت باشد. با سرچ برند و مدل کیبوردتان در گوگل می‌توانید سریعا به آموزش مد نظر این قسمت دسترسی داشته باشید.

در برند کیبوردی که ما امروز در این آموزش با آن سروکار داریم (Corsair K65 Lux RGB) یک پیچ هم در زیر لوگوی کورسیر قرار گرفته است که باید آن را هم باز کنید. با برداشتن این پیچ صفحه کلید جدا خواهد شد.

3- تمیز کردن اتصالات لحیم سوئیچ های خراب

اتصالات لحیم سوئیچی را که قصد تعویض آن را دارید با دستمال آغشته به الکل ایزوپروپیل تمیز نمایید. الکل مورد استفاده باید بالاتر از 90 درصد باشد. چند دقیقه صبر کنید تا الکل کاملا تبخیر شود و سپس سراغ مرحله بعد آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی بروید.

آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

4- پاک کردن اکسید ها از روی سطوح لحیم شونده

با استفاده از روغن لحیم کاری، اکسید‌ها را از روی سطوح لحیم شده پاک کنید. این کار سبب می‌شود که اتصالات لحیم کاری در مدت زمان کوتاه‌ تری ذوب شوند.

5- برداشتن لحیم سوئیچ های خراب

ابتدا نوک دستگاه لحیم را تمیز کنید و سپس منتظر بمانید تا دستگاه به دمای 300 درجه سانتی گراد برسد. سپس با استفاده از دستگاه گرم شده باید لحیم سوئیچ‌های مد نظر را جدا کنید. این کار را باید برای تک تک سوئیچ‌های خراب کیبوردتان به صورت جداگانه انجام دهید. تصاویر برداشتن لحیم سوئیچ‌های خراب به ترتیب در زیر نشان داده شده است. مطابق با تصاویر پیش بروید.

6- قرار دادن سوئیچ جدید روی برد PCB

مجدد ناحیه ای را که می‌خواهید لحیم کنید با دستمال آغشته به الکل ایزوپروپیل بالای 90 درصد تمیز کنید. صبر کنید تا الکل بخار شود. سپس PCB را به سمت دیگر بچرخانید. نوک لحیم را تمیز کرده و با کمک سیم لحیم، کار خود را آغاز کنید.

تمام کاری که نیاز بود برای تعویض سوئیچ‌های خراب کیبوردتان انجام دهید همین مراحل بودند. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد به خوبی شما را راهنمایی کند.

جمع بندی

در مقاله آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی امروز، از کیبورد Corsair K65 Lux RGB استفاده شد. این کیبورد دارای صفحه ای یکپارچه می‌باشد که بسیار ساده طراحی شده است. یکی از مزایای این کیبورد این است که در هنگام تعویض سوئیچ‌ها نیازی به باز کردن پیچ‌های زیر لاستیک و برچسب‌ها نیست. به همین علت اگر طراحی صفحه کلید کیبورد شما متفاوت است باید مدل کیبورد خود را به همراه برند آن در گوگل سرچ نمایید.

این کار به منظور ایمنی در مرحله جداسازی صفحه کلید از کیبورد انجام می‌شود و در دیگر مراحل تعویض سوئیچ‌ها تفاوتی وجود نخواهد داشت. در طراحی شاسی کیبوردی که در این آموزش استفاده شد، به گیره‌های نگهدارنده پلاستیکی نیازی نبود. اما توجه داشته باشید معمولا در طراحی صفحه کلید کیبوردهای RAZER و LOGITECH از شاسی‌های تماما پلاستیکی استفاده شده است. در نتیجه نکات ایمنی متفاوتی هم برای جدا سازی صفحه کلید آن‌ها وجود دارد که حتما باید قبل از انجام کار رعایت فرمایید.

2 دیدگاه در “آموزش تعویض سوئیچ کیبورد مکانیکی

  1. سید حسین گفت:

    چه کار پیچیده هست

  2. سید حسین گفت:

    مقاله خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *