ویژگی های مانیتورهای گیمینگ
صفحه اصلی وبلاگ گیم مگ تکاف راهنمای خرید ویژگی های مانیتور گیمینگ

ویژگی های مانیتور گیمینگ

مانیتور گیمینگ به طور خاص برای استفاده در بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. این نوع مانیتورها معمولاً دارای ویژگی‌هایی هستند که به بهبود تجربه بازیکنان کمک می‌کنند. مانند:

  • زمان پاسخ کم (response time)
  • نرخ تازه سازی بالا (refresh rate)
  • وضوح تصویر بالا (high resolution)
  • و فناوری‌هایی مانند FreeSync یا G-Sync

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا بازی‌های ویدیویی با گرافیک بالا بهتر نمایش داده شوند و تاخیر کمتری در نمایش تصاویر ایجاد شود، که امکان واکنش سریع‌تر بازیکنان را افزایش می‌دهد. از این نوع مانیتورها نیز می‌توان برای انجام کارهای دیگر مانند کارهای روزمره، کارهای اداری و حتی تماشای فیلم استفاده کرد؛ اما این مانیتورها برای نمایش محیط‌های گرافیکی پیچیده بازی با سرعت بالا طراحی و بهینه شده‌اند.

 با تکاف مگ همراه باشید.

ویژگی های اصلی مانیتورهای گیمینگ چیست؟

ویژگی های مانیتورهای گیمینگ

مانیتور گیمینگ شما در واقع همان چیزی است که تمام توانایی سیستم شما را نشان می‌دهد. اینکه چقدر یک بازی زیبا خواهد بود را مانیتوری که خریداری کرده‌اید نشان می‌دهد. در ادامه به تشریح برخی از مهم ترین ویژگی های مانیتور گیمینگ می پردازیم.

رزولوشن تصویر

رزولوشن مهمترین عامل برای انتخاب مانیتور  مناسب گیم است. این معیار وضوح تصویر را تعیین می‌کند، که به تعداد پیکسل‌های هر صفحه نمایش اشاره دارد. به طور کلی، هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، وضوح تصویر بالاتر خواهد بود. مانیتورهای گیمینگ اغلب در رزولوشن‌های 1080p، 1440p و 2160p عرضه می‌شوند. اما محدودیت‌های سخت‌افزاری می‌توانند انتخاب را متأثر کنند، بنابراین لازم است پیش از تصمیم گیری در مورد وضوح ایده آل خود، قدرت پردازش کارت گرافیک (GPU) خود را در نظر بگیرید.

ویژگی های مانیتورهای گیمینگ

نرخ تازه سازی تصویر (Refresh rate)

به تعداد دفعاتی که تصویر در هر ثانیه به روزرسانی می‌شود، نرخ تازه سازی مانیتور می‌گویند. این ویژگی همچنین تعیین می‌کند که مانیتور چند فریم در ثانیه قادر به نمایش تصویر است.  نرخ نوسازی یک نمایشگر هرچقدر بالاتر باشد روان‌تر و سریع‌تر می‌تواند محتوا را به نمایش دربیاورد و در واقع سریع‌تر تغییرات محتوا را نمایش می‌دهد. پس به دنبال مانیتوری با با نرخ نوسازی بالاتر باشید تا تجربه بازی کردن بسیار جذاب‌تر شود.

در مانیتورهای گیمینگ رفرش ریت‌ها از 120Hz آغاز شده و اعدادی مانند 144Hz، 165Hz، 240Hz، 360Hz و… به چشم می‌خورد. هرچه مانیتور گیمینگ حرفه‌ای‌تر و بهتر، رفرش ریت پشتیبانی شده در آن نیز بالاتر، البته قیمت آن نیز به همین شکل افزایش می‌یابد.

ویژگی های مانیتورهای گیمینگ

 انواع پنل

پنل‌های مانیتورهای گیمینگ معمولاً از انواع مختلفی از فناوری‌ها برخوردارند که بر اساس نیازهای بازیکنان طراحی شده‌اند. این پنل‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. TN (Twisted Nematic): این نوع پنل اغلب دارای زمان پاسخ کمتری است که به بازیکنان امکان می‌دهد حرکات سریع و دقیقتری را تجربه کنند. با این حال، زاویه دید این پنل‌ها ممکن است محدود باشد و رنگ‌ها در زوایا مناسب نمایش داده نشوند. به دلیل قیمت نه چندان بالا نباید انتظار دقت رنگ فوق العاده را از این مانیتورها داشته باشیم.
  2. IPS (In-Plane Switching): پنل‌های IPS دارای زاویه دید گسترده‌تری هستند و رنگ‌ها به طور معمول دقیق‌تر و زیباتری نمایش داده می‌شوند. این نوع پنل معمولاً زمان پاسخ کمتری نسبت به TN دارند، اما در برخی موارد ممکن است برای بازی‌های با سرعت بالا کمی کندتر باشند.
  3. VA (Vertical Alignment): این نوع پنل میانه‌ای بین TN و IPS است. زمان پاسخ آن‌ها معمولاً بهتر از IPS ولی کمتر از TN است. همچنین، زاویه دید و رنگ‌های VA بهتر از TN ولی کمی ضعیف‌تر از IPS هستند.

برای شناخت بهتر و توضیح جامع تر در این مورد می توانید مقاله انواع پنل مانیتور + بهترین پنل برای گیم را بخوانید

زمان واکنش (Response Time)

به مدت زمانی که طول می‌کشد تا مانیتور بتواند از نمایش یک رنگ به سراغ نمایش رنگ دیگر برود زمان واکنش می‌گویند. هر چه این تایم کمتر باشد یعنی مانیتور سریع‌تر می‌تواند بین دو رنگ جابجا شود و شما تار شدگی کمتری مشاهده می‌کنید. زمان پاسخ نشان دهنده مدت زمانی است که یک پیکسل به منظور تغییر از رنگ سیاه به سفید یا از یک رنگ به رنگ دیگر نیاز دارد.

سرعت بالای تغییر تصویر در مانیتورهای گیمینگ باعث کاهش اثر متراکم شدن تصویر (motion blur) می‌شود. بنابراین، مانیتورهای گیمینگ با زمان پاسخ کمتر، معمولاً بهترین انتخاب برای بازیکنان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به بازی‌های با سرعت بالا مانند بازی‌های اکشن و FPS هستند.

روشنایی مانیتور

زمانی که از روشنایی صحبت می‌شود، به شدت روشنایی رنگ سفیدی که مانیتور قادر به تولید آن است، اشاره دارد و مانیتورهای با شدت روشنایی بالا در محیط‌های روشن‌تر و زوایا مختلف، عملکرد بهتری دارند. روشنایی از طریق واحد شمع بر متر مربع یا نیت اندازه‌گیری می‌شود و برای مانیتورهای معمولی، روشنایی بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ نیت است، اما مانیتورهای گران قیمت ممکن است تا ۳۰۰ الی ۳۵۰ نیت را پشتیبانی کنند. معمولاً برای مانتیتورهای گیمینگ، روشنایی حداکثر ۲۵۰ نیت کافی است.

ویژگی های مانیتورهای گیمینگ

زاویه دید مانیتور

زاویه دید یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در مانیتورهای گیمینگ است که می‌توانید تصویر را از زوایای مختلف مشاهده کنید، بدون این که رنگ‌ها و کیفیت تصویر تغییر کنند. این ویژگی مهم در جلوه‌های گرافیکی پیچیده یا در گروهی از افراد که دور از مانیتور قرار می‌گیرند، کاربرد بسیاری دارد. به طور کلی، زاویه دید بزرگتر به ارتقاء تجربه بازی و کارایی کمک می‌کند، بنابراین مانیتورهای گیمینگ با زوایه دید گسترده‌تر معمولاً انتخاب بهتری برای استریمرها هستند.

نتیجه‌ گیری

مانیتورهای گیمینگ با ویژگی‌هایی مانند رزولوشن بالا، زمان پاسخ کم، نرخ تازه‌سازی بالا، روشنایی مناسب و زاویه دید گسترده، برای گیمرهای حرفه‌ای و علاقمندان به بازی‌های ویدیویی بسیار مهم هستند. انتخاب مانیتور گیمینگ مناسب، باعث بهبود تجربه بازی، دقت بیشتر و واکنش سریع‌تر استریمرها خواهد شد. از طرفی، هرچه تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های این دستگاه‌ها بهتر و پیشرفته‌تر باشند، تجربه بازی کاربران نیز بهبود خواهد یافت.

1 دیدگاه در “ویژگی های مانیتور گیمینگ

  1. سید حسین گفت:

    مانیتور 240 هرتز دیگه حرفه ترینش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *