منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟
صفحه اصلی وبلاگ گیم مگ تکاف سخت افزار منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

بسیاری از ما از کارت گرافیک (GPU) برای اجرای جدیدترین گیم‌ها یا اجرای نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی مورد علاقه خود استفاده می‌کنیم؛ اما امروزه بیشتر افراد پردازنده‌های گرافیکی را برای استخراج ارزهای دیجیتال خریداری می‌کنند.

تعداد افرادی که ارزهای دیجیتال استخراج می‌کنند روز به روز در حال افزایش است و این موضوع مشکلاتی را به‌همراه دارد. شرکت INVIDIA برای مقابله با این مشکلات نوع جدیدی از GPU به نام LHR را راه‌اندازی کرد. با تکاف‌ مگ همراه باشید تا بدانید LHR چیست و چه تاثیری بر عملکرد بازی دارد.

LHR در کارت گرافیک چیست؟

منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

LHR (نرخ هش) مخفف «Lite Hash Rate» در واقع معیاری برای اندازه‌گیری قدرت و امنیت یک شبکه بلاک‌چین است. این نرخ تعیین می‌کند که پردازنده‌های گرافیکی یا دستگاه‌های استخراج (ASIC) با چه سرعتی می‌توانند ارز دیجیتال استخراج کنند. بنابراین، برای ماینر (Miner) هرچه نرخ هش بالاتر باشد، بهتر است. همچنین، با بالابودن نرخ هش، به‌دلیل اینکه در فرایند ماینینگ زمان کمتری لازم است، برق کمتری برای استخراج ارز دیجیتال مصرف می‌شود.

در پردازنده‌های گرافیکی LHR جدید انویدیا نرخ هش آن‌ها کاهش یافته است و دیگر مانند گذشته برای ماینرها جذاب نیستند. علاوه‌بر این، این پردازنده‌ها با اینکه نرخ هش پایینی دارند، اما همچنان همان مقدار برق مصرف می‌کنند و به همین دلیل برای استخراج ارز مناسب نیستند. به‌عنوان مثال، کارت گرافیک RTX 3060 Ti که در ابتدا دارای نرخ هش تقریبا 60MH/s بود، در کارت‌های جدید LHR این نرخ به 30MH/s کاهش یافته است.

منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

این اولین‌بار نیست که انویدیا سعی می‌کند نرخ هش کمتری را در پردازنده‌های گرافیکی خود پیاده‌سازی کند. کارت گرافیک RTX 3060 هم با اقدامات ضد ماینینگ راه‌اندازی شد، اما این محدودیت کوتاه‌مدت بود؛ زیرا به‌روزرسانی رسمی درایور (driver update) به‌طور تصادفی محدودکننده را حذف کرد. بااین‌حال، انویدیا ادعا می‌کند که پردازنده‌های گرافیکی جدید LHR دارای نرم‌افزار و یکپارچه‌سازی ثابت‌افزار (firmware) بهتری هستند که از بروز چنین حوادث ناگواری در آینده جلوگیری می‌کند.

از این پس، تمام پردازنده‌های گرافیکی جدید RTX 3060، 3070 و 3080 (شامل کارت‌های Ti، به غیر از کارت‌های Founder’s Edition) دارای محدودکننده جدید انویدیا خواهند بود. اگر این کارت‌ها را قبل از اعلام انویدیا خریداری کرده باشید، عملکرد استخراج در آن‌ها بی‌تأثیر باقی می‌ماند. تشخیص‌دادن اینکه کارت گرافیک شما LHR است یا نه هم راحت است؛ زیرا در بسته‌بندی محصول ذکر می‌شود.

آیا LHR بر عملکرد بازی تاثیر می‌گذارد؟

منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، خیر. LHR انویدیا فقط بر استخراج کریپتو تأثیر می‌گذارد و هیچ جنبه دیگری از عملکرد کارت گرافیک را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. تاکنون، هیچ آزمایش مستقلی برای بررسی تفاوت عملکرد بازی بین کارت‌های گرافیک LHR و غیر LHR انجام نشده است. بااین وجود، بسیاری از ویدیوهای یوتیوب مقایسه‌های مستقیمی بین این کارت‌ها انجام داده‌اند و نشان می‌دهند که هیچ افت عملکردی در حین بازی وجود ندارد.

در واقع، راه‌اندازی پردازنده‌های گرافیکی جدید LHR باعث می‌شود که این کارت‌ها با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر در اختیار گیمرها قرار بگیرند. مزیت دیگر این است که هکرها معمولا برای استخراج ارز به سراغ کاربرانی می‌روند که استخراج (Mine) ارز سریع‌تری داشته باشند. بنابراین، کاربرانی که پردازنده‌های گرافیکی LHR دارند به‌دلیل سرعت پایین، کمتر در معرض این حملات هکرها قرار می‌گیرند؛ زیرا دستگاه‌های آن‌ها برای استخراج، جذابیت کمتری دارند.

آیا می‌توان محدودیت‌های LHR را دور زد؟

منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

برای کاربران معمولی، دورزدن محدودیت‌های LHR NVIDIA تأثیر خاصی نخواهد داشت؛ اما ماینرهای کریپتو همچنان موفق شده‌اند 100 درصد از نرخ هش را در پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا باز کنند.

ابتدا، ماینرها از یک نرم‌افزار استخراج رمزنگاری به نام NBMiner استفاده کردند که توانست 70 درصد از نرخ هش را باز کند. این نرم‌افزار تنها هنگام استخراج اتریوم نرخ هش را باز می‌کند، زیرا اتریوم محبوب‌ترین ارز رمزنگاری برای استخراج با GPU است. البته لازم به ذکر است که شما نمی‌توانید بیت‌کوین را با GPU استخراج کنید. سپس، علاوه‌بر NBMiner، نرم‌افزار NiceHash QuickMiner v0.5.4.0 RC توانست 100 درصد از نرخ هش GPUهای LHR را باز کند و تلاش‌های انویدیا برای محدودکردن نرخ هش را بی‌اثر کرد.

1 دیدگاه در “منظور از LHR در کارت گرافیک چیست؟

  1. سید حسین گفت:

    بررسی سخت افزار خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *