بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم
صفحه اصلی وبلاگ گیم مگ تکاف بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

ابزارهای تست پایداری سیستم با شبیه‌سازی پردازش‌های سنگین و تحت فشار قراردادن قطعات مختلف کامپیوتر از جمله CPU، کارت گرافیک، رم، SSD و…، می‌توانند به کاربران در تشخیص ناپایداری‌ها، مقایسه عملکرد یا تست دمای سخت‌افزارها کمک شایانی کنند. با وجود تعداد زیادی از نرم‌افزارهای مختلف تست استرس و پایداری، تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب است، دشوار است. با تکاف‌مگ همراه باشید تا کمک کنیم بهترین نرم‌افزار تست پایداری را برای سیستم خود انتخاب کنید.

نرم‌افزار Prime 95 برای تست پایداری پردازنده (CPU)

بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

برای تست پایداری CPU، می‌توانید از بهترین و قدیمی‌ترین برنامه‌های تست استرس پردازنده به نام Prime95 استفاده کنید که به‌صورت رایگان در دسترس است. این برنامه، با استفاده از CPU برای پیداکردن اعداد اول مرسن (Mersenne) کار بسیار سنگینی روی پردازنده ایجاد می‌کند.

اگر Prime95 را به مدت ۶ ساعت روی سیستم خود اجرا کنید و سیستم بدون مشکل به کار خود ادامه دهد، این نشان می‌دهد که پردازنده مرکزی شما در وضعیت خوبی قرار دارد و احتمالا در طول عمر مفید خود با مشکلی مواجه نخواهد شد. بااین‌حال، باید مطمئن شوید که دمای پردازنده در محدوده مناسب باقی می‌ماند و از حد مجاز فراتر نمی‌رود.

هنگام استفاده از Prime95 برای تست پایداری cpu، گزینه‌های مختلفی در اختیار دارید. شدیدترین تست استرس، Small FFTs نام دارد که بیشترین فشار را بر پردازنده وارد می‌کند و هرگونه مشکل احتمالی را به‌سرعت نشان می‌دهد. تست دیگری که می‌توانید استفاده کنید، تست ترکیبی است که علاوه‌بر پردازنده، حافظه رم را هم تحت فشار قرار می‌دهد. این روش برای زمانی که محدودیت زمانی دارید، مناسب است؛ زیرا به شما اجازه می‌دهد تا هم‌زمان پردازنده و رم را تست کنید.

نرم‌افزار + Mem Test 86 برای تست پایداری حافظه رم (RAM)

بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

یکی از اجزای مهم کامپیوتر که اغلب در تست‌های پایداری نادیده گرفته می‌شود، حافظه رم است. مشکلات حافظه رم معمولا در اوایل کار خود را نشان می‌دهند، به‌خصوص اگر هنگام بوت‌شدن سیستم با صفحه آبی رنگ مواجه شوید. این مسئله ممکن است برای بسیاری از کاربران، غیرقابل توضیح باشد؛ اما اغلب ناشی از خرابی حافظه رم است.

برای شناسایی مشکلات حافظه رم، باید تست استرس مخصوصی انجام دهید. یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای این منظور، Memtest 86 + است. اگرچه این برنامه روی ویندوز نصب نمی‌شود؛ اما می‌توانید آن را به‌صورت پرتابل روی یک فلش USB قرار دهید و سیستم را از طریق این فلش بوت کنید.

پس از لودشدن Memtest 86 + از فلش، سیستم را ریستارت و از طریق فلش و این برنامه بوت کنید. در این صورت، برنامه به‌صورت خودکار شروع به تست پایداری حافظه رم می‌کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، حروف بزرگ قرمز رنگ نمایش داده می‌شود و شما باید حافظه رم را تعویض کنید.

Mem Test 64

در حالی که Memtest 86 + یکی از جامع‌ترین ابزارهای تست استرس حافظه رم است، اگر به‌دنبال برنامه‌ای هستید که روی ویندوز اجرا شود، Memtest 64 گزینه بسیار مناسبی است. این برنامه با رابط کاربری ساده‌ای که دارد، حتی برای کاربران مبتدی هم قابل استفاده است. کافی است برنامه را اجرا کنید و دکمه «Start Test» را فشار دهید تا تست پایداری حافظه رم آغاز شود. نتیجه تست به شما گزارش داده می‌شود و می‌توانید به‌راحتی مشکلات احتمالی را شناسایی و رفع کنید.

نرم‌افزار Furmark برای تست پایداری کارت گرافیک (GPU)

بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

Furmark یکی از ابزارهای رایگان برای تست پایداری کارت گرافیک است. این برنامه با تولید یک تصویر سه‌بعدی پیچیده، تلاش می‌کند تا کارت گرافیک را تحت فشار قرار دهد. وقتی این تست برای مدت طولانی اجرا می‌شود، برخی از کارت‌های گرافیک قدیمی نمی‌توانند محدودیت‌های ولتاژ خود را کنترل کنند و دچار مشکل می‌شوند.

در طول این تست، پردازنده‌های گرافیکی تحت فشار شدید قرار می‌گیرند و در برخی موارد به رنگ قرمز در می‌آیند. با اینکه کارت‌های گرافیک جدید تا حد زیادی این مشکلات را حل کرده‌اند، بسیاری از منتقدان بر این باورند که Furmark تأثیر چندانی روی GPU‌های مدرن ندارد. آن‌ها معتقدند که این برنامه به‌دلیل عدم اجرای بازی‌های سنگین و عدم پردازش تصاویر پیچیده، نمی‌تواند کارت گرافیک را به‌درستی تحت فشار قرار دهد.

برخی از منتقدان، روش‌های دیگری را برای تست استرس کارت گرافیک پیشنهاد می‌کنند و به نظرشان، موثرتر و کارآمدتر هستند. آن‌ها تأکید دارند که هر کارت گرافیک باید دارای سیستم خنک‌کننده مناسبی باشد تا بتواند در شرایط مختلف گرافیکی به‌خوبی عمل کند. با‌این‌حال، بسیاری از کاربران همچنان از Furmark برای ارزیابی کارت گرافیک خود استفاده می‌کنند و این برنامه در بین کاربران مختلف محبوبیت دارد، حتی اگر اطلاعات دقیقی ارائه نکند.

نرم‌افزار Intel Extreme Tuning Utility برای تست پایداری کل سیستم

بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

کاربران سیستم‌های اینتل می‌توانند از یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای تست پایداری حافظه رم، پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی بهره‌مند شوند. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا قطعه مورد نظر خود را برای تست پایداری انتخاب کرده و مدت زمان تست را تعیین کنند.

این برنامه به‌سادگی تست‌های لازم را انجام می‌دهد و به کاربران کمک می‌کند تا تنظیمات اورکلاک پردازنده را هم بررسی کنند. هنگام تست پایداری پردازنده مرکزی، این ابزار اطلاعات مهمی مانند فرکانس و دمای پردازنده را هم نمایش می‌دهد. در طول تست استرس، سیستم خنک‌کننده حرارتی هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اطلاعات دقیق و مناسبی به کاربران ارائه می‌شود.

نرم‌افزار Hard Disk Sentinel برای تست پایداری هارد دیسک و SSD

بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

قطعا، Hard Disk Sentinel یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تست سلامت هارد دیسک و SSD در جهان است. این ابزار به‌دلیل رابط کاربری بسیار دقیق و حساب شده‌اش مورد توجه قرار گرفته و به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بررسی سلامت تجهیزات ذخیره‌سازی تبدیل شده است.

تست‌های نرم‌افزاری Hard Disk Sentinel بسیار کامل و جامع بوده و اطلاعاتی نظیر وضعیت سلامت دیسک، پهنای باند، سرعت انتقال داده، زمان دسترسی به داده‌ها و دمای لحظه‌ای درایو را به‌همراه میزان درگیری پردازنده ارائه می‌دهد. این ابزار به‌دلیل پشتیبانی از فناوری S.M.A.R.T، امکانات کاملی به کاربران ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند که وضعیت سلامت تجهیزات ذخیره‌سازی خود را به‌دقت بررسی کنند.

1 دیدگاه در “بهترین ابزارهای تست پایداری سیستم

  1. سید حسین گفت:

    مقاله خوب و کاربردی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *