Direct X چیست؟ | تکاف مگ

Direct X چیست؟ 

یکی از بحث‌های داغ این روزها، تاثیرات تکنولوژی در بازی‌های ویدیویی است. از اساسی‌ترین نکات بازی‌ها گرافیک آن‌هاست. گرافیک بازی‌های ویدیویی به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شود که در این مقاله در رابطه با بعد نرم افزاری آن صحبت خواهیم کرد. Direct X در بحث نرم افزاری و گرافیک معنا پیدا می‌کند. همچنین بعد مولتی مدیای ویندوز بر عهده دایرکت ایکس می‌باشد. دایرکت ایکس به شما کمک می‌کند تا گرافیک بازی‌ها را در لول‌های بالاتری از کیفیت تجربه کنید. در این مقاله سعی داشته‌ایم تا شما را با تکنولوژی Direct X و کاربردهای آن آشنا کنیم؛ پس تا انتهای مقاله با تکاف مگ همراه باشید.

ارتباط Direct X با رابط‌های برنامه‌ نویسی

Direct X چیست؟ | تکاف مگ

زمانی که نام رابط یا رابط برنامه نویسی به میان می‌آید، منظور زبان مشترک بین ماشین، نرم افزار، سخت افزار و هر ابزار دیگری در ارتباط با نرم افزار سیستم است. اگر بخواهیم دایرکت ایکس را به طور کلی در نظر بگیریم، مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه نویسی نرم افزار می‌باشد. در واقع دایرکت ایکس به نرم افزار ویندوز این امکان را می‌دهد که با زبان مشترک خود با پردازنده‌های گرافیکی، تجهیزات جانبی و.. سیستم در ارتباط باشد. رابط‌های کاربری (از جمله Direct X) به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا ارتباط هماهنگ بین نرم افزار و سخت افزار را ایجاد کنند.

کاربردهای اصلی Direct X

Direct X چیست؟ | تکاف مگ

رابط‌ها این امکان را به توسعه دهندگان و برنامه نویسان داده‌اند تا ارتباط آسان‌تری میان اجزای سیستم و نرم افزار برقرار کنند. نتیجه این ارتباط، سادگی و لذت بخش‌تر شدن استفاده از سیستم‌های امروزه برای کاربران می‌باشد. از کاربردهای دایرکت ایکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سرعت تولید و ساخت بازی‌ها، توسعه آن‌ها و بهبودشان دو چندان شده است
  2. تجربه آسان‌تر و با کیفیت‌تر کاربر با مولتی مدیای ویندوز
  3. نصب و راه اندازی آسان‌تر بازی‌ها برای گیمرها
  4. ارتباط هماهنگ‌تر میان بازی‌های ویدیویی، بازی‌های متاورسی (چند بعدی) و تجربه‌های صوتی

ماژول‌های مختلف Direct X

Direct X چیست؟ | تکاف مگ

دایرکت ایکس از بخش‌های مختلفی به نام ماژول تشکیل شده است. هر کدام از این ماژول‌ها فعالیت خاصی از بخش مولتی مدیای ویندوز را بر عهده دارند. ماژول‌های مختلف Direct X به صورت زیر می‌باشد:

  • ماژول گرافیکی
  • ماژول مدیا
  • ماژول لوازم جانبی
  • ماژول DirectSetup
  • ماژول Media Objects
  • ماژول DirectPlay
  • ماژول DirectMusic

جدیدترین نسخه رابط Direct X

Direct X چیست؟ | تکاف مگ

آخرین نسخه منتشر شده دایرکت ایکس در سال 2020 با آپدیت کردن ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار گرفت. مایکروسافت با ساخت این نسخه سبب شد که دایرکت ایکس تنها مختص محصولات انویدیا و یا حتی محصولات خودش نباشد. در نتیجه این تحولات Direct X 12 Ultimate وارد بازار شد. این نسخه شامل قابلیت‌های بسیار زیاد‌تری نسبت به سایر نسخه‌های پیشین است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

قابلیت Real-Time Ray Tracing: شامل نورپردازی داینامیک در سطح بازی است. بازتاب‌های واقعی‌تر از سطح اجسام، آب، پرتو‌های نور و عمق رنگی بیشتر شامل این گزینه می‌باشند.

قابلیت Variable Rate Shading: این قابلیت به این معناست که اجزای اصلی بازی که در نقطه دید اصلی شما قرار گرفته‌اند، بسیار واضح‌تر از سایر اجزای بازی به نمایش درآورده می‌شوند. همین مورد سبب کم‌تر شدن فشار وارده بر GPU شده است.

از دیگر قابلیت ها می‌توان به Mesh Shaders و Sampler Feedback اشاره کرد که تا حدود بسیار زیادی به Variable Rate Shading شبیه است. به طور کلی تمامی مواردی که به Direct X 12 Ultimate اضافه شده، سبب بهینه تر شدن بازی‌ها، تجربه با کیفیت‌تر آن‌ها و سیستم شما گیمر عزیز شده است.

1 دیدگاه در “Direct X چیست؟

  1. سید حسین گفت:

    تو همه بازی ها با نصب اینم نصب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *