فهرست اصطلاحات رایج گیم
در دنیای پر از هیجان بازیهای ویدئویی، اصطلاحات و عباراتی وجود دارند که برای تازه واردان ممکن است گیجکننده و ناشناخته باشند. از “FPS” و “RPG” گرفته تا “noob” و “buff”، هر گیمر با مجموعهای از اصطلاحات خاص این دنیای بزرگ روبرو میشود. فهرست اصطلاحات رایج گیم، به شما کمک میکند تا با زبان و فرهنگ گیمینگ آشنا شوید. و تجربهای بهتر و آگاهانهتر از بازیهای ویدئویی داشته باشید. با درک این اصطلاحات، شما میتوانید به راحتی با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کرده. و از گفتگوها و بحثهای مرتبط با بازیها لذت ببرید. با تکاف مگ همراه باشید.
اصطلاحات رایج گیم
“Agro“ اصطلاحی در بازیهای ویدئویی است که به جلب توجه و تحریک حمله دشمنان توسط یک بازیکن اشاره دارد. این اصطلاح به ویژه در بازیهای نقش آفرینی استفاده میشود، جایی که بازیکنان با مدیریت Agro دشمنان را به سمت خود میکشانند تا از حمله به هم تیمیهایشان جلوگیری کنند و نظم مبارزه را حفظ نمایند.
“ADS” یا “Aim Down Sights” اصطلاحی در بازیهای تیراندازی اول شخص است. که به نشانه گیری دقیقتر با استفاده از دوربین یا هدف گیری اسلحه اشاره دارد. این حالت معمولاً دقت تیراندازی را افزایش میدهد. اما ممکن است سرعت حرکت بازیکن را کاهش دهد.
“Bots“ در بازیهای ویدئویی به شخصیتهای غیربازیکن (NPC) گفته میشود. که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند. بات ها میتوانند به عنوان دشمنان، هم تیمیها یا حتی جایگزین بازیکنان واقعی در بازیهای چند نفره عمل کنند.
“Bug” در بازیهای ویدئویی به خطا یا اشکالی در کد برنامه نویسی اشاره دارد. که باعث بروز رفتارهای غیرمنتظره یا مشکلات فنی در بازی میشود. این اشکالات میتوانند تجربه بازی را مختل کنند و معمولاً با به روزرسانیها اصلاح میشوند.
“Bullet sponge”
اصطلاحی در بازیهای ویدئویی است که به دشمنانی اشاره دارد که مقدار زیادی گلوله میخورند بدون اینکه از بین بروند. این نوع دشمنان به گونهای طراحی شدهاند که بازیکنان مجبور شوند برای شکست دادنشان تعداد زیادی گلوله یا حملات دیگر را استفاده کنند.
“Buff“ اصطلاحی در بازیهای ویدئویی است که به افزایش موقت قدرت، تواناییها یا وضعیت شخصیت بازیکن اشاره دارد. این افزایش میتواند از طریق آیتمها، مهارتها یا تواناییهای خاص به دست آید و به بازیکن کمک میکند تا در مبارزات یا چالشها بهتر عمل کند.
“Boss Rush“ حالتی در بازیهای ویدئویی است که بازیکن باید به طور پیدرپی با تمام یا چندین رئیس (Boss) بازی مبارزه کند. این حالت معمولاً به عنوان یک چالش اضافی برای بازیکنان با تجربه طراحی شده است تا مهارتهای خود را در مقابل دشمنان قوی به نمایش بگذارند.
“Camping“ اصطلاحی در بازیهای ویدئویی، به ویژه در بازیهای تیراندازی، است که به استراتژی مخفی شدن در یک مکان ثابت برای مدت طولانی اشاره دارد. بازیکنان با این روش میتوانند بدون حرکت کردن، دشمنان را غافلگیر کرده و از موقعیت برتری برخوردار شوند. و به بازیکنانی که این کار را انجام میدهند کمپر میگویند.
“Crafting“
به ساختن آیتمها و تجهیزات جدید در بازیهای ویدئویی از طریق جمع آوری منابع و مواد اولیه اشاره دارد. این مکانیک بازی به بازیکنان امکان میدهد تا ابزار، سلاح، زره و دیگر اقلام مورد نیاز خود را با ترکیب مواد مختلف بسازند.
“Combo“ مجموعهای از حرکات و ضربات متوالی است که بازیکن در یک بازی ویدئویی، به ویژه در بازیهای مبارزهای، به صورت پیوسته و بدون وقفه اجرا میکند. انجام موفقیت آمیز یک کمبو معمولاً باعث افزایش آسیب به دشمن و کسب امتیاز بیشتر میشود.
“DPS“ یا “Damage Per Second“ معیاری در بازیهای ویدئویی است که به میزان آسیبی که یک بازیکن یا سلاح در هر ثانیه به دشمن وارد میکند، اشاره دارد. این اصطلاح به ویژه در بازیهای نقشآفرینی و تیراندازی برای سنجش کارآمدی و قدرت حملات استفاده میشود.
“De-Buff“ به کاهش یا تضعیف موقت تواناییها، وضعیت یا ویژگیهای شخصیت بازیکن توسط دشمنان یا آیتمها اشاره دارد. این اثرات منفی میتوانند شامل کاهش قدرت حمله، سرعت، یا دفاع بازیکن باشند.
“Dungeon“
به نواحی یا مکانهای زیرزمینی و پرخطر در بازیهای ویدئویی. به خصوص بازیهای نقشآفرینی، گفته میشود که پر از دشمنان و چالشهای مختلف است. بازیکنان معمولاً به این سیاه چالها وارد میشوند تا با دشمنان مبارزه کنند و جوایز و گنجینهها را به دست آورند.
“De-Agro“ به کاهش یا از بین بردن توجه و تحریک دشمنان در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. این اصطلاح به بازیکن اجازه میدهد تا از حالت هدف قرار گرفتن توسط دشمنان خارج شده و موقتی از حملات آنان در امان بماند.
“Easter Egg“ در بازیهای ویدئویی به ویژگیها یا پیامهای پنهانی گفته میشود. که توسط توسعه دهندگان به صورت مخفی در بازی قرار داده شدهاند. ایستر اگ معمولاً شامل ارجاعات سرگرم کننده، نکات مخفی، یا جزئیات جالبی هستند که بازیکنان با جستجو و کاوش میتوانند آنها را کشف کنند.
“End-Game“ به محتوای ویژهای در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. که پس از اتمام داستان اصلی یا رسیدن به سطح حداکثری بازیکن در دسترس قرار میگیرد. این محتوا شامل چالشها، ماموریتها، و جوایز اضافی است که برای بازیکنان با تجربه طراحی شده تا به تجربه بازی ادامه دهند و مهارتهای خود را ارتقاء دهند.
“Finisher“
حرکت یا حملهای قدرتمند در بازیهای ویدئویی است که برای تمام کردن دشمنان با یک ضربه نهایی و نمایشی استفاده میشود. این حرکات معمولاً به صورت سینمایی و با انیمیشنهای خاص اجرا میشوند.
“Friendly Fire“ حالتی در بازیهای چند نفره است که در آن بازیکنان میتوانند به هم تیمیهای خود آسیب بزنند. این ویژگی میتواند چالش برانگیز باشد و نیاز به دقت و هماهنگی بیشتری در میان بازیکنان دارد.
“FF“ مخفف “Forfeit“ به معنای تسلیم شدن است. این اصطلاح معمولاً در بازیهای چندنفره استفاده میشود. جایی که یک بازیکن یا تیم تصمیم میگیرد بازی را به نفع حریف واگذار کند. اگر در چت باکس بازی هم تیمیهایتان تایپ میکنند “FF”، به این معناست که آنها معتقدند پیروزی غیرممکن است. بازی برایشان بیش از حد استرس زا شده و میخواهند هرچه زودتر همه رأی به تسلیم شدن بدهند.
“Frame-Rate“ به تعداد فریم هایی که در هر ثانیه روی صفحه نمایش داده میشود، اشاره دارد. نرخ فریم بالاتر به معنای تجربه بصری روانتر و کیفیت بهتر بازی است.
“Fast Travel“
قابلیتی در بازیهای ویدئویی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا سریعاً به نقاط مختلف نقشه بازی منتقل شوند. این ویژگی به صرفه جویی در زمان و افزایش راحتی بازیکنان کمک میکند.
“Farming“ به عمل تکراری جمعآوری منابع، تجربه، یا آیتمها در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. بازیکنان معمولاً برای تقویت شخصیتها یا کسب منابع مورد نیاز، به این روش متوسل میشوند.
“F2P“ مخفف “Free to Play” است که به بازیهایی اشاره دارد که بدون نیاز به خرید اولیه قابل دانلود و بازی هستند. این بازیها معمولاً از طریق خریدهای درون برنامهای درآمد کسب میکنند.
“Ganking“ به حمله ناگهانی و هماهنگ چندین بازیکن به یک دشمن واحد در بازیهای چند نفره. به ویژه در بازیهای سبک MOBA و MMO، اشاره دارد. این استراتژی برای از بین بردن سریع دشمن و ایجاد برتری تیمی استفاده میشود.
“GG“
مخفف “Good Game” است که بازیکنان پس از اتمام بازی به عنوان نشانهای از احترام و قدردانی نسبت به همدیگر استفاده میکنند. این عبارت به معنای پذیرش نتیجه بازی و نمایش روحیه ورزشی خوب است.
“Grinding“ به انجام مکرر فعالیتهای یکنواخت برای جمعآوری منابع، تجربه، یا آیتمها در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. این روش به بازیکنان کمک میکند تا شخصیتهای خود را تقویت کرده و به اهداف بازی دست یابند.
“HP“ مخفف “Health Points” یا “Hit Points” است که نشان دهنده میزان سلامتی یا مقاومت یک شخصیت در بازیهای ویدئویی است. کاهش HP به صفر معمولاً به معنای شکست یا مرگ شخصیت در بازی است.
“Hit Box“ ناحیه نامرئی اطراف شخصیتها یا اشیاء در بازیهای ویدئویی است که برخوردها و ضربات را تشخیص میدهد. این ناحیه تعیین میکند که آیا حملات یا برخوردها موفقیت آمیز بودهاند یا خیر.
“HUD“ مخفف “Heads-Up Display” است که به رابط کاربری نمایش داده شده روی صفحه بازی اشاره دارد. این نمایش شامل اطلاعات مهمی مانند وضعیت سلامتی، نقشه، مهمات و سایر اطلاعات ضروری برای بازیکن است.
“Invisible Walls“
به موانع نامرئی در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. که بازیکنان نمیتوانند از آنها عبور کنند. این دیوارهای نامرئی اغلب برای محدود کردن دسترسی بازیکنان به مناطق خاصی از نقشه یا جلوگیری از خروج از محدوده طراحیشده بازی استفاده میشوند.
“Kick“ به اخراج یک بازیکن از بازی یا سرور توسط مدیران یا دیگر بازیکنان اشاره دارد. این اقدام معمولاً به دلیل رفتار نادرست، تقلب یا عدم رعایت قوانین بازی انجام میشود.
“K/D Ratio“ مخفف “Kill/Death Ratio“ است که نسبت تعداد کشتنهای یک بازیکن به تعداد دفعات کشته شدن او در بازیهای تیراندازی و چندنفره را نشان میدهد. این نسبت به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد و مهارت بازیکن استفاده میشود.
“Lobby“ به فضایی در بازیهای چند نفره آنلاین اشاره دارد که بازیکنان قبل از شروع بازی اصلی در آن جمع میشوند. در این محیط، بازیکنان میتوانند تنظیمات بازی را انجام دهند، تیمها را انتخاب کنند و با یکدیگر صحبت کنند.
“Loadout“
مجموعهای از سلاحها، تجهیزات و تواناییهایی است که بازیکن قبل از شروع یک مأموریت یا مسابقه انتخاب میکند. این تنظیمات به بازیکنان اجازه میدهد تا بر اساس سبک بازی خود، تجهیزات مناسب را انتخاب و سفارشی سازی کنند.
“Loot“ به آیتمها و منابعی گفته میشود که بازیکنان در طول بازی جمع آوری میکنند. این آیتمها میتوانند شامل سلاحها، زرهها، طلا، و سایر منابع باارزش باشند که به پیشرفت و تقویت شخصیت بازیکن کمک میکنند.
“NPC“ مخفف “Non-Player Character“ است که به شخصیتهای موجود در بازیهای ویدئویی اشاره دارد که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند و نه توسط بازیکنان. این شخصیتها میتوانند نقشهای مختلفی مانند دشمنان، همتیمیها، یا افراد ارائهدهنده مأموریت را ایفا کنند.
“Nerf“ به کاهش قدرت یا اثرگذاری یک آیتم، شخصیت، یا توانایی در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. توسعه دهندگان بازی معمولاً برای ایجاد توازن و جلوگیری از سلطه یک عنصر خاص بر گیم پلی، اقدام به نرف کردن میکنند.
“Nades“ مخفف “Grenades“ است که به نارنجکها و مواد منفجره قابل پرتاب در بازیهای تیراندازی اشاره دارد. این آیتمها برای ایجاد آسیب منطقهای و استراتژیک استفاده میشوند.
“Noob“ اصطلاحی در بازیهای ویدئویی است که به بازیکنان تازهکار و کمتجربه اطلاق میشود. این واژه اغلب به صورت تحقیرآمیز برای اشاره به عدم مهارت یا ناآگاهی یک بازیکن نسبت به مکانیکهای بازی استفاده میشود.
“OP“ مخفف “Overpowered“ است که به یک آیتم، شخصیت، یا توانایی در بازیهای ویدئویی اشاره دارد. که بهطور ناعادلانهای قویتر از بقیه عناصر بازی است. این اصطلاح معمولاً زمانی استفاده میشود که یک عنصر خاص تعادل بازی را مختل کند.
چه مجموعه اصطلاحات کاملی