cache
صفحه اصلی وبلاگ گیم مگ تکاف ترفندها + آموزش راهنمای پاک کردن cache پلی استیشن 5

راهنمای پاک کردن cache پلی استیشن 5

اگر مدتی است متوجه شده اید که دستگاه پلی استیشن تان یا بازی‌های شما کند شده، یکی از راه حل‌ها، پاک کردن cache آن است. دستگاه‌های الکترونیکی و اکثر مواقع کنسول‌های گیمینگ به دلیل حجم انباشت بالای فایل‌‌های ذخیره شده، گاهی ممکن است کند عمل کنند. به همین دلیل یکی از مواردی که می‌تواند هر از چند وقت یکبار کمک کننده باشد، پاک کردن cache آن‌هاست. امروز قرار است راهنمای پاک کردن cache پلی استیشن 5 شما باشیم. اگر به دنبال بهبود عملکرد و سرعت کنسول خود هستید، تا انتها این مقاله را مطالعه فرمایید.

با تکاف مگ همراه شوید

حافظه پنهان چیست

خوب است بدانید که به cache، حافظه پنهان هم می‌گویند. Cache  نوعی حافظه کامپیوتری است که برای دسترسی سریع‌تر به داده‌ها و دستورالعمل‌هایی که به طور مکرر توسط پردازنده استفاده می‌شوند، طراحی شده است. این حافظه به عنوان بافر میان RAM و CPU شما قرار می‌گیرد و به پردازنده اجازه می‌دهد تا به جای دسترسی مکرر به حافظه اصلی، به داده‌های ضروری دسترسی داشته باشد. این کار، هم سبب سریع‌تر شدن عملکرد سیستم می‌شود و هم اینکه دسترسی مستقیم به دیتاها را برای cache امکان پذیر می‌کند. 

این حافظه از حافظه اصلی کوچک‌تر ساخته می‌شود و به دلیل سرعت بالایی که دارد کنار CPU قرار داده می‌شود. به طور کلی حافظه پنهان به عنوان حافظه سریع و موقتی شناخته می‌شود.

نگاهی به Cache پلی استیشن 5

حافظه Cache پلی استیشن 5 به داده‌های موقتی می‌گویند که کنسول شما برای سریع‌تر شدن فرآیندهای مکرر روزانه از آن‌ها استفاده می‌کند. این فرآیندها می‌تواند شامل بارگذاری برنامه‌ها و نمایش اطلاعات مفید باشد. تمامی این اطلاعات در cache پلی استیشن ذخیره می‌شوند تا کنسول شما نیاز به بارگذاری مداوم آن‌ها نداشته باشد. در واقع این عمل شبیه به کارکرد مرورگر اینترنت می‌ماند.

حافظه cache برای کنسول گیمینگ شما می‌تواند هم مفید باشد و هم مضر. درست است که نگهداری داده‌ها در cache راحت‌تر است اما انباشت مقدار زیادی داده در گذر زمان می‌تواند سبب کند شدن عملکرد پلی استیشن 5 شود. به همین علت است که امروز می‌خواهیم نحوه پاک کردن cache پلی استیشن 5 را به شما آموزش دهیم. انجام مرتب این کار به حفظ عملکرد روان فرآیندها کمک می‌کند و شما می‌توانید داده‌هایی را که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید را پاک کنید.

Cache پلی استیشن 5 خود را پاک کنید

پس از انجام مراحل زیر ممکن است برخی از تنظیمات شما تغییر کرده باشد که کاملا طبیعیست. می‌توانید مجدد هر کدام از تنظیماتی را که تغییر کرده است را به حالت دلخواه بازگردانید.

برای انجام این کار کنسول شما باید کاملا خاموش باشد سپس طبق مراحل زیر پیش بروید.

1- دکمه پاور را نگه دارید تا زمانی که صدای دومین بوق را بشنوید. (دومین بوق پس از گذشت 5 الی 10 ثانیه شنیده می‌شود.)

2- دسته پلی استیشن 5 خود را از طریق usb به کنسول متصل کنید.

3- دکمه ps روی گیم پد را فشار دهید.

4- از طریق D-pad پایین بروید تا گزینه “Clear Cache and Rebuild Database” را مشاهده کنید و آن را انتخاب کنید.

5- گزینه Clear System Software Cache را انتخاب کنید.

6- بر روی ok کلیک کنید.

cache

چه زمانی نیاز است cache پلی استیشن 5 را پاک کنیم

هر زمان که احساس کردید کنسول یا بازی‌های شما کند شده می‌توانید اقدام به پاک کردن cache پلی استیشن 5 خود کنید. به صورت کلی باید گفت هیچ زمان تعیین شده ای برای انجام این عمل وجود ندارد. با این حال برخی منابع قاعده و قانون برای پاک کردن cache پلی استیشن 5 پیشنهاد کرده اند که خوب است نگاهی به آن‌ها هم داشته باشیم.

1- برای پاک کردن cache پلی استیشن 5 بهتر است ماهی یک بار انجام شود.

2-  پاک کردن cache باید هر ماه یک بار در صورت استفاده از بازی‌های سنگین انجام شود.

3- حافظه کش را بهتر است هر 6 ماه یک بار پاک کنید.

مزیت های پاک کردن حافظه cache

پاک کردن cache پلی استیشن 5 مزایای متعددی را به همراه دارد که نتیجه همگی آن‌ها، تاثیر مثبت بر تجربه کاربری شما خواهد بود. 

1- این فرآیند به آزادسازی فضای ذخیره‌سازی شما کمک می‌کند.

2- زمان بارگذاری بازی‌ها و برنامه‌های شما بهبود پیدا خواهد کرد.

3- کیفیت سیستم افزایش پیدا می‌کند.

4- بسیاری از مشکلات پلی استیشن 5 شما از جمله رفع خطاهای موجود در سیستم و حذف داده‌های منقضی شده، حل می‌شود.

5- عملکرد کنسول گیمینگ شما بسیار بهتر و سریع‌تر می‌شود.

6- سبب افزایش طول عمر کنسول شما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *